Rodica Mihaila
Irina Grigorescu Pana
editors

New |/ Old
WORLDS

spaces of transition

univers enciclopedic




Rodica Mihiila
Irina Grigorescu Pani
editors

New/Old Worlds:

Spaces of Transition

A Collection of Essays

€5
Univers Enciclopedic
Bucharest, 2007



[II. Technologies of

Representation



Prophecies of Dystopic “Old World, New
World” Transitions Told: “The World
Tomorrow” Radio Broadcasts to the United
Kingdom: 1965-1967

Eric Gilder e Mervyn Hagger

Judged by the standards of 2006, the world of 1966 was
unsophisticated and its technology was still in the dark ages. It was the age
of mono broadcasting, before personal computers and the Internet as we
know it (not to mention cell phones or the hundred-and-one personal
communication and enterrainment gadgets that are small enough to get
lost in our pockets), because they were all years away from the store
shelves.

Nonetheless, the USA and USSR had become locked into a space race
with NASA in high gear trying to meet President Kennedy’s goal of
landing a man on the moon before the end of the decade, and Doris Day
was starring in a MGM movie as a widow working for the space agency
and part-time as a mermaid for her father’s “Glass Bottom Boat” service.
By any standards of plausibility the movie script was laughable, but not in
its intended sense of pretending to be a comedy. The plot involved NASA
security personnel who had decided that Miss Day was a spy working for
the Soviet Union. Today we might well cringe at the very thought that
even the storyline as told could have ever been committed to paper by a
scriptwriter, and we might wince at its many demonstrations of crude
technology. That is, until we recall that during that same decade, the CIA

205



considered methods of handing an exploding cigar to facilitate the
assassination Cuban dictator Fidel Castro.

Over in England, four young men from Liverpool had been promoted
as merchandise and propelled across the Atlantic to wild acclaim as the
doyens of “Beatlemania” and subsequently inspired British accountants to
throw everything they could at the media-hungry American market
(Gilder 99, n52). In this climate of clashing cultures, America threw
sounds back across the transatlantic airwaves from steel-bottom boats with
cargoes holding radio transmitters, and weighted bases supporting
antennas rising from their decks (Gilder 101, n.63). But in 1966, the
doyen of offshore broadcasting was not a pop star, but a preacher named
Garner Ted Armstrong, the glib-sounding son of Herbert W. Armstrong.

The Religion of Radio, The Radio of Religion

Herbert Armstrong was a former advertising account representative and
copywriter turned radio minister. In Oregon during 1934, Armstrong took
to the airwaves with his own local church service called “Radio Church of
God” (Gilder 107, n.77). A few years later while WWII was drawing to its
conclusion, Armstrong moved south along the Pacific coast to the city of
Pasadena and there, in the shadows of Hollywood, he began a personal and
professional “makeover.”! Herbert Armstrong inserted a “W’ between his
first and last names to distinguish himself from others with similar monikers

! According to Christoh Kreitz:, Herbert W. Armstrong’s interest in the Bible began in
1927 after his wife brought the particular teachings of her church, the Church of God —
Seventh Day, to his attention. Trying to prove them wrong he studied their beliefs
intensively and finally accepted them. In 1933, he was ordained a minister of that church
and shortly afterwards began broadcasting.. . . [but] because his teachings deviated more and
more from that of the Church of God — Seventh Day his ordination was later revoked. ...
Armstrong’s message [became] a mixture of Seventh Day Adventism, Jewish observances of
the law, and specific cultist doctrines which were claimed to be special revelations from Ged.

(http:/fwww.cs.cornell.edu/Info/People/kreitz/Christian/Cults/S.armstrong.pdf. Accessed
19 September, 2000).

206



and then he replaced his church service radio format for plain talk. He also
hired the announcer of the “Amos ‘n Andy” radio show to provide a
professional introduction. (Art Gilmore and his voice subsequently appeared
in many other radio and TV shows and movies.) To complete the
transformation of his image, Armstrong borrowed the slogan of the 1939
World’s Fair as the new name of his program. Gilmore told listeners that
“Herbert W. Armstrong brings you the plain truth about today’s world news
with the prophecies of the world tomorrow.” At the conclusion of
Armstrong’s hectoring half-hour, Gilmore concluded the polemical message
by repeating a mailing address over a brief, stock Hollywood instrumental
jingle that provided the only music heard in the program (Gilder 107, n.78).

When Armstrong gained followers in California he established the first of
what would become three liberal arts institutions called Ambassador College.
One of his first Ambassador College graduates is alleged to be the source of
interpreting Armstrong’s ministry by using a system of nineteen-year time
cycles previously invented by others. The conclusion of his first nineteen years
of ministry took him to the year 1953, and that is when super-power and
international commercial broadcasting station Radio Luxembourg first
agreed to sell him time for his radio program. (For previous UK restrictions
on the sale of religious airtime, see Gilder 108, n. 79.)

Armstrong’s ministry was not based upon the theology of traditional
Christianity, but upon a cobbled-together collection of doctrines,
theological interpretations and political ideology.> This “smorgasbord”
was then interpreted by Armstrong to mean thart his purpose on earth was

2 Ruth Tucker (in “CT Classic: From the Fringe to the Fold: How the Worldwide
Church of God Discovered the Plain Truth of the Gospel” [Christianity Today, online
edition, 26 March, 2001]) describes the “religious smorgasbord” of the original Worldwide
Church of God thusly:

“Armstrong vehemently opposed the doctrine of the Trinity. There is not one God,
burt two, ” he wrote. “God the Father, the Possessor of heaven and earth, the Father of
Jesus Christ; and the God of Abraham, Isaac, and Jacob, the active Creator of heaven and
earth—the One who became Jesus Christ. [They believe] ... in a “God Family” [that] has
been likened to the Mormon belief that the faithful will one day atrain godhood, [but] the

207



not to gain converts, but to warn the world with a message from the New
Testament book of Matthew chapter 24, verse 14: And this gospel of the
kingdom shall be preached in all the world for a witness unto all nations; and
then shall the end come. His primary medium of choice was also a part of
his message, and in many instances his message was interpreted by many
to be “dystopic” in nature. While Armstrong talked about a “wonderful
world of tomorrow” like that of a mythical pot of gold at the end of a
rainbow, getting to his utopia was to be hell on earth for listeners, because
blocking their path was a future World War III.

According to Armstrong, the scenario for his awful future was spelled
out in the pages of the Bible, but that its message had been kept locked
within mysterious prophecies waiting for him to begin his media mission
to warn the world. On May 22, 1953, he wrote to his listeners that:

The very start of this second 19-year cycle marked the beginning of
proclaiming this Gospel to all Europe and the British Isles! It must still go
to Asia, Africa, South America, and Australia. When it has spanned the
world, then the end shall come! ... The invasion of the United States with
hydrogen-bombs that shall destroy our cities, therefore, must begin ar
least 10% years prior to the ending of the Times of the Genutiles! If the
Times of the Gentiles end in 1982 ... the invasion of America and the
Grear Tribulation must begin not later than March-April, 1972! (in
Mojica, “The Painful Truch”)

belief most often associated with the WCG is typically referred to as British (or Anglo)
Israelism. Speculation that the “lost Ten Tribes” of Isracl had migrated into Europe and
North America was not new with Armstrong. But Armstrong uniquely developed this belief,
weaving it into the very fabric of his eschatological tapestry. Britain descended from
Ephraim and the U.S. from Manasseh, and as such inherired “the Birthright which God had
promised to Abraham through Isaac, Jacob and Joseph” (htp://www.christianitytoday.com/
ct/2001/113/54.0.heml, Accessed 16 Seprember, 2006).

The balance of Tucker’s article details the tumultuous changes thar took place in the
denomination after Herbert Armstrong’s death in January, 1986, turning it into a more
“mainline” evangelical organization. The “New Covenant” promulgated by new church leaders
in 1995 dropped, for example, the central Sabbath-keeping requirement set by Armstrong,

208



The “Wonderful World Tomorrow”

What the public could not see was the “Radio Church of God, Inc.,”
the denomination behind the broadcasts and publications, which had been
incorporated in California using the original name of its radio program. As
the denomination grew, media articles began to focus upon the
organization’s unusual name.

During the 1950s and 1960s, Armstrong was refuting warnings of a
potential nuclear war between the USSR and USA by pointing to the
emerging European Common Market as a real threat in the making,
According to Armstrong, Germany would transform this economic
market into a United States of Europe and following the disintegration of
the USSR, this super-state would absorb some of the nations located in
Eastern Europe. After the destruction of the UK and USA, this
German-led USE would commence a final human showdown in the
Middle East with a Russian and Chinese federation of armed forces. That,
claimed Armstrong, would be the moment for Jesus Christ to return to
Earth as “King of Kings” in order to stop that war which would lead to the
annihilation of the human race. Following that final event, “the wonderful
world tomorrow” of one thousand years would begin under a supernatural
Messianic world government administered from Jerusalem (cf. Armstrong,
Garner Ted, “50 Years of Warning”).

By 1956, Armstrong had already published his polemical vision, in
part, many times within a monthly magazine called The Pluin Truth, but
it was in that year that he spelled it all out within a single booklet called
1975 in Prophecy! Tts pages were filled with predictions of horrors to come
that were graphically illustrated by Basil Wolverton, who Armstrong had
ordained as one his first subordinate ministers. (Wolverton was an
illustrator for the satirical Mad magazine, but work has appeared in many
other commercial publications.)

In many ways, Armstrong’s warnings during the 1950s and 1960s
sounded similar to messengers who preach a threat of “Global Warming”
today. He would cite many leading experts who predicted that by 1972 a

209



terrible period of worldwide drought, earthquakes and disease would begin
to stalk the Planet, and all of this would culminate in the year 1975.
(Armstrong was assisted in message by a number of unsolicited secular
doomsday publications such as Famine-1975! America’s Decision: Who
Will Survive?) While events remained somewhat distant, many of the
predictions made by Armstrong appeared to be coming to pass. It was
when he got into the fine print of specific events and dates that his
commentaries came apart.’

The Future of Europe in Prophecy and Politics

By December 1964, the trinity of Herbert Armstrong, his son Garner
Ted Armstrong and lawyer Stanley Rader were standing on the threshold
of their own media campaign directed at the United Kingdom, while the
Central Intelligence Agency (which had emerged from the ashes of WWII
with help of the Truman Administration facing the Stalinist threar) had
also been busily at work since the early 1950s setting up its own
proprietary, secret media operations in Europe. While Armstrong had
been sounding his own warning of alarm that Europe was destined to
emerge from a confederacy of sovereign states into a single federal state,
according to Frances Saunders, the CIA had been attempting to influence
the leaders of Western Europe to merge the emerging Common Market

with the Atlantic Alliance, thus creating a European Defense Community
tied to NATO and the USA. As she states:

The principal pressure group for advancing the idea of a united Europe
in partnership with America was the European Movement, an umbrella
organization which covered a range of activities directed at political,

3 Armstrong’s personal introduction to the world of geopolitics took place on April 25,
1945 as an accredited member of the press representing The Plain Truth magazine. With
credentials issued by the U.S. State Department, he attended the first United Narions
Conference on International Organization held at the San Francisco Opera House, as
noted in Volume 2 of his Autobiography (105-117).

210



military, economic and cultural integration. Guided by Winston
Churchill, Averell Harriman and Paul-Henri Spaak, the Movement was
closely supervised by American intelligence, and funded almost entirely
by the CIA through a dummy front called the American Committee on
United Europe, whose first Executive Secretary was Tom Braden?. (329)

But the European Movement was only a part of the world of
clandestine funding that flowed from a U.S. National Security Council
directive (NSC-10/2) to the Office of Policy Coordination (OPC) via the
Central Intelligence Agency Act of 1949, “which authorized the Director
of the CIA to spend funds without having to account for disbursements.”
(Saunders 41) Another clandestine entity called the Psychological
Strategy Board (PSB) came to life with a secret Truman directive on April
4, 1951. In its own remit (PSB D-33/2), the Board pondered how a
government could interpose with a wide-doctrinal system of its own
without taking on the color of totalitarianism (in Saunders 148-49).
Saunders remarks:

A central feature of the Agency’s efforts to mobilize culture as a Cold War
weapon was the systematic organization of a network of “private” groups or
“friends” into an unofficial consortium. It was an entrepreneurial coalition of
philanthropic foundations, business corporations and other institutions and
individuals who worked hand in hand with the CIA to provide the cover and
the funding pipeline for its secret programmes in Western Europe. (129)

A New Media and Message in Europe
One of the proprietary entities operating under the PSB banner was the
“National Committee for a Free Europe” which became the sponsor of

“Radio Free Europe” or RFE. For years the pretense was maintained that

4 Laer a liberal foil conservative politician Pat Buchanan on CNN's Crossfire news program.

211



RFE, like “Radio Swan” on Swan Island in the Caribbean, was a
non-government station. But just as the truth about Radio Swan came to
light concerning its true role in the aborted Bay of Pigs invasion of Cuba in
1961, so too RFE was finally exposed as a CIA operation in 1967. (Unlike
RFE, Armstrong was able to buy time for his anti-Communist broadcasts
of “The World Tomorrow” on Radio Swan.” In the early 1950s Britain
offered no opportunity for paid polemical broadcasting, although attempts
had been made by the British, American and French governments after
WWII to secure Radio Luxembourg for this purpose, but without success
(in Herbert Pjede, “The Story of Radio Luxembourg 208”).

Because the British airwaves were closed to (c)overt CIA-inspired
propaganda, the CIA moved into print and it based its Congress for
Cultural Freedom publishing operation in France. But like Radio
Luxembourg, the English language target audience for its cultural arts
and political commentary magazine Encounter was in the UK. The CIA
- operated with the cooperation of both the British Foreign Office (who
also funded the external BBC World Service), and the Britsh Council.
Many British writers were drawn into contributing articles to Encounter,
such as Labour Party politician Anthony Crosland in “The Mass Media”
in 1962. In it, Crosland proposed a new system of broadcasting very
similar to the U.S. the Corporation for Public Broadcasting thar was later
introduced in the USA by the Johnson Administration.® Crosland
represented an anti-Marxist wing of the socialist Labour Party, whose

3 See The Plain Truth “Radio Log” for October 1961: “The World Tomotrow”
broadcast at 6 PM Sundays in English; 9 PM Saturdays and Sundays in Spanish.
Armstrong’s radio program also appeared on other stations of similar dubious ownership
in Europe, Africa and Asia. According to his “Radic Log” for January 1961, his program
was being transmitted on 5 frequencies by Radio Monte Carlo in Spanish on Wednesdays;
in English on Fridays and in Russian on Saturdays. (This was in addition to his English
language transmissions from Radio Luxembourg on Mondays and Tuesdays).

8 Encounter 19, No.5 (November, 1962), page 3. For more on the overall CIA
influence scheme, see Laurence Zuckerman, “How the Central Intelligence Agency Played
Dirty Tricks with our Culture” New York Times, 18 March, 2000.

212



Marxist wing had been seen by some in the US government as a threar to
its interests, as noted by Saunders:

The Labour Party’s prestige had peaked at the end of the Second World War
... and the Cold War had driven a significant rift into the party. Those on
the left divided into anti-Stalinists and those looked to accommodate the
Soviet Union, while those on the right were committed to defeating
Communism. The latter group ...counted amongst its most prominent
members Denis Healey, Anthony Crosland, Rita Hinden and Hugh
Gairskell. It was this group ...which offered the CIA the hook it was seeking
to harness British political thought to its designs for Europe. (328-29)

“Wonderful Radio London” and Armstrong

General prohibition of private broadcasting in Europe after WWII
caused problems for the CIA in seeking friendly broadcast outlets for its
subterfuge media campaign. However, by 1952 the CIA had discovered
a practical way around prohibition of proprietary radio stations when the
official Voice of America had began broadcasting to the Soviet Union
from a ship anchored off Greece. This scheme (and even some of the
same technical personnel) thus inspired a fleet of offshore commercial
stations that first began to appear off the shores of the CIA propaganda
target areas of Scandinavia and then continental Western Europe (where
commercial on-land radio stations were illegal). Herbert Armstrong was
not far behind. In June 1959, he flew to Denmark where he attempted to
contact the manager of

the first radio station that we had heard of operating offshore from a ship.
The offices of this station were in Copenhagen. ...I was not able to contact
the manager of the station, who was out of town. However, I did conract
him later by telephone. Nothing definite came of it at the time, bur it did
open to our investigation the idea of broadcasting from offshore ship

213



stations, to countries where no radio time can be purchased or used by

“The World Tomorrow”. (Autobiography, Volume 2, Chapter 72, p.432)

Armstrong was not the only American who took an interest in these
offshore Scandinavian stations. Texas oil man Clint Murchison and radio
impresario Gordon McLendon used their direct ties to the U.S.
Government and their links to the engineers who had built the antenna
system for the VOA ship station oft Greece, to create “Radio Nord”
aboard a ship anchored off Stockholm, Sweden (Gilder 101, n.63).

At that tme, Armstrong’s advertising in Britain was handled by a
private firm run by two brothers: one had the Billy Graham account, the
other brother had the Herbert W. Armstrong account. (Autobiography,
Chapter 72, 317) His interest having been sparked by these
developments, Armstrong’s agents signed a contract for a nightly
broadcast of “The World Tomorrow” with a proposed ship station that
would broadcast from an anchorage off southeast England in 1962.
(Although Armstrong was confident that transmissions would begin (his
The Plain Truth magazine began listing them in its schedule in February)
the station failed to get on the air.)

When word of the Nordic pirate stations began to appear in the
British press, first the Conservative Party and then the Labour Party
Governments made statements to the effect that they would take legal
counter-action if such stations transmitted in English with signals
directed towards the UK from anchorages off its coastline. However,
pro-American factions within the British Establishment eventually
created the first two British offshore stations that came on the air in 1964.
By this time Armstrong had already made two unsuccessful attempts to
buy time for his broadcasts. When “Radio Atlanta” (operating from the
former “Radio Nord” ship) came on the air, Armstrong initally
announced success once more, but this was suddenly dashed when
“Atlanta” merged with the first British offshore station “Radio Caroline.”
(That station had adopted a policy of refusing to sell time for religious
broadcasting.)

214



The success of the first two British offshore stations gained
international press coverage and brought them to the direct attention of
investors in Texas. Within months, a group led by banker Don Pierson
of Eastland, Texas bought and outfitted a former U.S. minesweeper,
which they equipped as a 50,000 watt station. After crossing the Atlantic
for anchorage off southeastern England, test broadcasts began during the
final days of 1964 from “Wonderful Radio London,” whose management
was more than happy to broadcast Armstrong’s program for a g(o)odly fee
(Gilder 79-89). On January 18, 1965, Armstrong wrote to his
Co-Workers:

I want to report ... the biggest news that ever happened in the history of
this Work! About two years ago there was considerable talk in England
abour a so-called “pirate” ship radio station, anchored just outside British
territorial waters. But it never seemed to get going. ... Then last spring two
well-financed operations with substantial and reputable backing actually
succeeded in getting on the air from so-called “pirate” ships. One was
called Radio Caroline, the other Radio Atlanta. ... The (British)
government did everything they could to stop it. But...lawyers had
surveyed the situation thoroughly. ... They were doing nothing illegal.
They were breaking no law! They were broadcasting from the open sea —
incernational waters belonging to no nation. ... The British Government
finally gave up the fight for the time being. Then, this last December, the
most powerful ship-station of all, Radio London, a super-power station
broadcasting 50,000 watts, got on the air, anchored just off the British
coast in the Thames Estuary. ... This would give us a clear reception, not
only in downtown London, but over an area populated by some 37
million people - even in daylight! ... The station management had a few
fears about the program going on daily. We both felt it advisable to go on
by degrees... The station management wanted to start with the first
Monday in the New Year, 1965. (in “Friends of Sabbath”)

“Big L” was an immediate success when millions tuned in for music,
news, lively jingles and commercials. After a gradual phase-in of his daily

215



program, at 7 PM each evening Art Gilmore’s introduction would interrupt
the format to introduce either Herbert Armstrong or his son Garner Ted
Armstrong to begin educating the masses with their odd prophesies.”

By 1966, “The World Tomorrow” was being heard in the early
morning, at noon and in the early evening from the offshore stations® and
on Mondays and Tuesdays just before midnight via Radio Luxembourg,
and had become well known. That year, a bizarre pop group called the
“Bonzo Dog Doo Dah Band” released a song called “The Intro and the
The Outro” full of interpretative humor inspired as a parody of the
Beatles” “Sgt. Pepper” album cover. The song introduced an imaginary
band which included John Wayne on xylophone; Robert Morley on
guitar; Adolph Hitler on vibes; Princess Anne on sousaphone; Liberace on
clarinet and Garner Ted Armstrong on vocals (BBC “H2G2"). But for
some British MPs, the uncensored voice of Garner Ted Armstrong was not
a joke due to the polemical nature of his broadcasts. At that time Hagger
was in England and remembers reading the now defunct Manchester
Guardian that reported controversy stirred up among some MPs when
Garner Ted Armstrong stated that Franco’s Spain wanted Britain out of
Gibraltar in exchange for renewal of U.S. air force bases.”?

7 At this juncrure, Radio Luxembourg had only been able to clear time for “The World
Tomorrow” on Monday and Tuesday nights at 11:30 PM on their nightly English
language service, bur its skywave signal bounced so that listeners in Liverpool received a
stronger signal than those in London. Yet, because the station was located in a Catholic
country, its management had stipulated that Armstrong’s broadcasts had to tone down any
message that might by interpreted as being as an attack upon the Catholic Church. ‘Big L’
had no such caveats in its contract, and “The World Tomorrow” broadcast fee paid for all
the basic expenses of the station, making all other advertising time sold pure profi.
Armstrong said that it was the “most expensive airtime he had ever purchased.”

% Including “Britain Radio” and “Swinging Radio England,” later founded by Pierson.

9 While Hagger well recalls the article, the British archives of that newspaper are not
accessible by electronic search. Perhaps the fact that these developments took place ar a
time when the secretive CIA proprietary press ventures in Europe were first becoming
known was a factor in their response.

216



The Odd MONEY Behind the Odd Message

The anti-federalist interpretation of Europe espoused by Armstrong was
in keeping with the aims of the confederation interpretation expressed by
the CIA, because while Armstrong attempted to sow the seeds of fear to
stop Europe from going in one direction, the CIA was actively promoting
an alternative route for Europeans to follow. It was thus a policy marriage
made in covert heaven. The evidence pointing to the answer of whether the
CIA was directly or indirectly facilitating Armstrong’s message is, like most
evidence, circumstantial, and again, like most matters of political intrigue,
the money trail points to answers worthy of consideration.

Although Armstrong’s message was ostensibly financed by a
tithe-paying church that viewed this odd message as a last warning to the
world, the message required a specific medium in a specific place that did
not yet exist. While creation of that medium (i.e., “Wonderful Radio
London”) could be explained as providential, it could also be explained as
a product of opportunistic moves by various interests.

Behind Don Pierson’s investment in “Wonderful Radio London” was
a group based in Wichita Falls, Texas. Heading up that cabal was Pierce
Langford III, who devoted much of his life to promoting the political
career of John Tower, who served in the U.S. Senate for Texas from 1961
to 1985. (Tower spent much of his political life controlling the purse
strings of U.S. military spending and later chaired the committee
investigating clandestine political activities connected to the “Iran-Contra”
scandal of the 1980s. As to be expected, Tower’s death in a plane crash has
been regarded by some conspiracy buffs to be the work of politicos who
wanted to silence him.)

As often happens, financial control of “Wonderful Radio London” was
quickly wrestled away from Pierson into the hands of Langford’s group,
and although Pierson remained an investor and made money, he thus
decided to try to repeat his success by creating two British offshore
commercial radio stations on board one ship. Again he (initially) succeeded,
again Herbert Armstrong bought airtime funding the stations, and once

217



again, control was taken away from Pierson by the Wichita Falls cabal.
Unlike Pierson’s first venture, “Swinging Radio England” (with a “Top-40”
format) and “Britain Radio” (broadcasting a “Hallmark of Quality”
easy-listening formar) later appeared to be financial disasters, even though
Armstrong’s program was broadcast twice a day over “Britain Radio.”
During a recorded in-depth interview conducted in 1985 by Hagger (in
Gilder 80), Don Pierson was asked about a 1966 visit that John Tower had
made to the London offices of the twin stations and Pierson (who had
become a friend of Hagger) suddenly became nervously defensive and
indicated by hand gesture that the recording had to be halted immediarely.!?
Although the twin-station venture was designed to be a commercial
project returning a profit for its investors, it appeared to turn into a
“money pit” that required a continual influx of funds, with the only
beneficiary being “The World Tomorrow” program, which it kept
thundering into London each morning and noon. A possible explanation
of this oddly functional upside-down arrangement appeared in August
1964 when government leaks revealed how the CIA funded its media
projects, particularly when tied to Senator Tower’s links to the “Wichita
Falls cabal” that funded the European offshore outlets of “The World

Tomorrow” and Pierson’s clear refusal to speak about the rtie.!!

10 Tower was not a stranger to the type of ship converted for use by the twin stations
(since he had served aboard a similar class vessel in the Pacific during his WW1I service in the
U.S. Navy, and had also worked in radio during and after his college years in Texas) before
becoming a political science instructor at Midwestern University in Wichita Falls. Berween
1951 and 1953, Tower resumed his advanced studies at the London School of Economics
and conducted field research on the organization of the British Conservative Party. That work
became the basis of his Master’s thesis: “The Conservative Worker in Britain.”

" Following this, Congressman Wright Patman of Texas begun an investigation into
tax-free foundations and it how the CIA was transferring money via a “one-two-three”
chain of custody. In “step one,” the CIA delivered funds to private foundations that acted
as mail drops. “Step two” occurred when those same funds were paid out to organizations
with legitimate means of raising money (such as a tithe-paying church). “Step three” then
required those same funds to be spent on a ClA-approved project. (Saunders 354). This
hearing led to the founding of the Katzenbach Committee.

218



“Pulling the Plug” on the Provocateurs

After investigating such CIA covert cultural activities abroad, the
Katzenbach Committee (appointed by President Johnson) issued a final
report on March 29, 1967, stating that, “it should be the policy of the
U.S. government that no federal agency shall provide any covert financial
assistance or support, direct or indirect, to any of the nation’s educational
or private voluntary organizations.” (White House press release cited by
Saunders) All such funding was to terminate by December 31, 1967. (To
overcome this problem the CIA reinterpreted the ban to mean that they
could not make covert payments directly to U.S. operatives, but that they
could continue to make such payments to foreign-based international
organizations.)

On August 14, 1967, the British Labour Government of Harold
Wilson introduced a sweeping censorship law, the Marine Offences
[Broadcasting] Act, which deprived the offshore stations of advertising. At
one point, the Texas investors offered their twin stations to Armstrong to
run as he pleased, but the British Government made it clear to Armstrong
that if he agreed to such an arrangement, the administration of his Brirish
Ambassador College campus (on which Armstrong maintained both a
radio recording studio and a small “pirate” station that mainly covered the
college grounds), would be prosecuted under the new Act. As a result of
this law, Armstrong’s broadcasts ceased and the Texas-funded offshore
stations closed down.

Armstrong was therefore furious and he vented his political feelings in his
1967 publication The United States and British Commonwealth in Prophecy:

The British government would not allow any broadcasting facilities
within its jurisdiction ... But God was determined to get His message to
the British! So, the first week in 1953, God's message started getting into
Britain from Europe — when “The World Tomorrow” program began
going out on the superpowered Radio Luxembourg! When Radio
Luxembourg was no longer effective for this message, God raised up
broadcasting stations on ships, anchored just outside Britain’s

219



jurisdiction. “The World Tomorrow” was then thundered over all of
Britain daily, from seven of these ships. They were not illegal. They
violated no law of man. They did proclaim faithfully the law of God! Bur
the British authorities falsely called them “pirate” ships. They were not
pirates. They were not marauders. They did not invade the land and
pillage and steal. They harmed no one! But most governments of man
would like to control what their people hear or do not hear! They want to
control your thinking for you! (181)

A Dramatic Denoument to a World Media Empire

Whether the trinity of Herbert Armstrong, Garner Ted Armstrong and
Stanley Rader really believed the strange global messages that they were
delivering via print and airwaves is open to question. In 1968, the
corporate name of the church, the “Radio Church of God” was changed
to the “Worldwide Church of God” in order to reflect a denomination
with a worldwide ministry, and not as some critics jibed, a ministry about
radio. Its future seemed assured. Beginning in the early 1970s, one of
Stanley Rader’s goals was to transform Herbert Armstrong into a
self-styled “Ambassador for World Peace without portfolio” which
enabled the pair to visit heads of state all over the world preaching a new
message of “giving versus getting” in the name of a new and neutral
Unseen Deity.!> While in Tokyo, Japan on May 15, 1979, he wrote:

[ had read an editorial in one of the world’s leading news magazines [U.S.
News & World Report] which said our “‘world problems and evils are
now so great it would seem that the world’s only hope lies in the

intervention of a great unseen hand from someplace.”” (Autobiography,
Volume 2, Chapter 82).

12 A change in theology that was to become upsetting for his more traditional,
Adventist-style followers.

220



By 1980, according to James A. Haught, Armstrong’s religious media
empire had become the largest in the world with income twice that of Billy
Graham and budgets in excess of tele-evangelists Jerry Falwell and Par
Robertson. By 1990, published audits revealed that the annual income of
Armstrong’s empire was in excess of two hundred million dollars.

Even so, disaster loomed: When his many prophecies began to fail,
Herbert Armstrong severed all ties with son Garner Ted (who had became
mired in sexual scandals)!? and came to regard Stanley Rader as his son,
turning over control of both the financial and legal aspects of his empire
to him. When serious questions were eventually raised by Church
members (unhappy about new directions in ministry leading away from
strict Sabbath keeping) concerning Rader’s control of the organization,
Herbert Armstrong baptized him in a Hong Kong bath tub to prove that
Rader had abandoned Judaism for “Armstrongism.” According to Henry
Goldman, it was Rader who terminated the probing “60 Minutes” news
interview by Mike Wallace, and it was Rader who fought off the attempred
legal takeover of Armstrong’s church by the state of California’s Attorney
General, which followed Church member’s complaints. Rader’s own book
about that episode, A Church under Fire (re-published by Rader as Against
the Gates of Hell), was called by the Reverend Dan M. Kelley of the
National Council of Churches as “the seminal work on church/state
relations in the 20th century.”!4

But the end of the story is as strange as its beginning: Following the
deaths of Stanley Rader and Herbert Armstrong, the new leaders of the
Worldwide Church of God disavowed everything Armstrong had said the

13 See “Garner Ted Armstrong, 73; TV Evangelist Formed own Church after Break
with Father” Los Angeles Times 16 September, 2003 (an obituary by Myrna Oliver)
available at http://www.rickross.com/reference/wwchurch/wwchurch7.html (Accessed 19
September, 2006).

14 See the obituary of Rader written by Larry Stammer, “Stanley Rader, 71; Advisor in
Worldwide Church of God”, Los Angeles Times 4 July, 2002, available at

heep://www.rickross.com/reference/wwchurch/wwchurch3.html (Accessed 19 September,
2006).

221



Church stood for; they scrapped the famous broadcasts and publications;
and they closed the Ambassador Colleges. After downsizing as a result of
the consequential and subsequent rapid attrition of its membership, its
headquarters was moved from Pasadena to a nondescript rented office
space in a suburb of Los Angeles. The final ignominy awaits a rumored
total name change that will finally bury the last vestiges of Herbert
Armstrong’s memory. '3

Meanwhile, as if from out of nowhere, other “prophets” had already
picked up and repackaged the anti-European super-state theme for use by
mega-churches of the new fundamentalist and conservative Christian

Right.

WORKS CITED

Armstrong, Garner Ted. “50 Years of Warning: Garner Ted Armstrong Speaks
Out.” <hup://www.garnertedarmstrong.ws/announcel.shtml> (Accessed 9
September, 20006).

Armstrong, Herbert W. Autobiography. Vol.2 Pasadena [CA]: Worldwide Church
of God, 1987.

—. The United States and British Commonwealth in Prophecy. Pasadena [CA]:
Ambassador  College  Press, 1967.  <http://www.eternalcog.org/
hwalibrary/books> (Accessed 9 September, 2006).

BBC “H2G2.” “The Intro and The Outro,” A Song by The Bonzo Dog Doo Dah
Band.”  <hutp://www.bbc.co.uk/dna/h2g2/A3647630> (Accessed 9
September, 2000).

“Friends of Sabbath.” Website <htep://www.friendsofsabbath.org/ABC/
Coworker%20Ltrs%201930s-80s/> (Accessed 9 September, 2006).

15 See Tucker, as mentioned in note 2. Of course, among the institutional remains,
some bodies do continue to say that they speak for the departed Herbert Armstrong, such
as the “Philadelphia Church of God,” (Edmond, Oklahoma), website at WWW.DCOg.Org.

222



Gilder, Eric. “London: My Hometown” Mass Media Moments in the United
Kingdom, the USSR and the USA. Sibiu: Editura Universititii “Lucian Blaga”,
2003.

Goldman, Henry. “The Devil and Stanley Rader: How a Jewish Lawyer from
White Plains found Jesus, Big Bucks, and Lots of Trouble doing “The Work’
in California,” The American Lawyer August 1979.

Haught, James A. “The God Biz,” Penthouse December 1980.

Mojica, Marc A. “The Painful Truth” <http://www.hwarmstrong.com/
19_year_cycle.htm> (Accessed 9 September, 2006).

Paddock, William and Paul. Famine-1975! America’s Decision: Who Will Survive?,
Boston: Little, Brown, 1967.

Pjede, Herbert. “The Story of Radio Luxembourg 208”

<hup:/fwww.pjede.de/208/index_2.html> (Accessed 9 September, 2006).

Rader, Stanley. Against the Gates of Hell. New York: Everest House, 1980.

Saunders, Frances Stonor. The Cultural Cold War: The CIA and the World of Arts
and Letters. New York: The New Press, 1999.

Stammer, Larry B. Los Angeles Times 4 July 2002.

223



This volume places the discussion of America as a highly mutable
imaginary geography and as a repository of personal and collective
projections in contrapuntal rapport with a “Europe” that is consis-
tently inscripted as a field of differences, inscribing both “new” and
“old” spaces in a cultural, literary, moral and philosophical context.

The variety of questions raised by contributors includes transla-
tive relocations engaged in the reshaping of the concept of a “new”
world, in the mapping of imagined boundaries and of controversial
refractions, in the flexible redefinitions of identity determinations
and in the innovative juxtapositions of transatlantic spaces inter-
rogative of globalization paradigms and of fluid inter-cultural codes.

The focus of the sections of this volume — Mapping Theory,
New/Old Itineraries, Technologies of Representation, Negotiating
Identities, Transitional Geographies, Romania/ America: Modes of
Interchange reflect the nuanced positioning of “America” as an
eloquent representation, projecting an alterity in relation to an Old
World that has been re-marked by the histories of a past and present
in a perpetual process of redefinition, and standing in opposition to
a utopian but no less problematic “New” country, spoken by writers
and critics engaged in the dialectic of being contemporary, in the
quest for a reality beyond contemporary corruptions of language,
appearance and the quotidian.



